تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر نوعی آزمایش برای خانم‌هاست که برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. اگر این سرطان به موقع شناسایی شود، بیمار شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت.

هدف از انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

این تست با هدف غربالگری سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاپ اسمیر معمولا همراه با معاینه لگن برای بیمار انجام می‌شود. در خانم‌های بالای ۳۰ سال ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انجام گیرد. ویروس HPV نوعی عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در برخی از مواقع آزمایش HPV ممکن است به جای تست پاپ اسمیر انجام گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس HPV اینجا کلیک کنید.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

متخصصین توصیه می‌کنند که خانم‌ها باید هر سه سال یکبار از ۲۱ سالگی تست پاپ اسمیر را انجام دهند. زیرا، ممکن است برخی از خانم‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان یا نوعی عفونت باشند. 

این روش غربالگری در کشورهای پیشرفته باعث شده است که ۷۵ درصد خطر سرطان دهانهٔ رحم کاهش یابد، اما در کشورهای در حال توسعه به دلیل ناآگاهی از این روش غربالگری همچنان آمار ابتلا به این سرطان بالاست و در حال حاضر ۸۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان دهانهٔ رحم در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

چند بار باید تست پاپ اسمیر را تکرار کرد؟

به‌طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند که تست پاپ اسمیر هر سه سال یکبار برای خانم‌ها ۲۱ تا ۶۵ سال باید تکرار شود. در صورتی که این تست همراه با آزمایش HPV انجام گیرد، خانم‌های بالای ۳۰ سال می‌توانند هر ۵ سال یکبار این تست را انجام دهند.

اگر بیمار عوامل خطرسازی داشته باشد، پزشک بدون توجه به سن بیمار انجام مکرر پاپ اسمیر را توصیه خواهد کرد. این عوامل خطرساز به شرح زیر است:

  • سلول‌های پیش سرطانی تشخیص داده شده باشد.
  • عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئیدها
  • سابقه سیگار کشیدن

 چه زمانی تست پاپ اسمیر ضروری‌تر است؟

در صورت داشتن علائم زیر حتماً برای انجام آزمایش پاپ اسمیر به پزشک مراجعه کنید:

  • ترشحات غیرطبیعی واژن
  • خونریزی یا لکه‌بینی خارج از دوره‌های پریود
  • درد یا خونریزی واژن حین یا بعد از رابطه جنسی

 

غیر از تست پاپ اسمیر چه آزمایش دیگری برای زنان مهم است؟

در کل، دو آزمایش غربالگری می‌تواند به پیشگیری یا تشخیص به‌موقع سرطان دهانهٔ رحم در زنان کمک کند، که یکی از آنها تست پاپ اسمیر و دیگری آزمایش HPV است. تست HPV همراه با تست پاپ هم انجام می‌شود که به این روش آزمایش همزمان می‌گویند. اگر نتیجهٔ هر دو تست منفی باشد، پزشکتان ممکن است به شما پیشنهاد دهد که آزمایش غربالگری بعدی خود را بعد از پنج سال انجام دهید. 

چه کسانی می‌توانند تست پاپ اسمیر را ادامه ندهند؟

در موارد خاص پزشک تصمیم به توقف آزمایش تست پاپ اسمیر می‌گیرد که این موارد به شرح زیر است:

بعد از هیسترکتومی

پس از هیسترکتومی (برداشتن رحم) باید از پزشک خود سوال کنید که نیازی به تست پاپ اسمیر دارید یا خیر. 

اگر هیسترکتومی برای بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم انجام شده باشد، ممکن است بتوانید این تست را متوقف کنید؛ اما، اگر هیسترکتومی برای بیماری پیش سرطانی یا سرطانی انجام شده باشد، پزشک ممکن است ادامه این تست‌ها را به بیمار توصیه کند.

افزایش سن

پزشکان معتقدند افرادی که آزمایشات منفی تا سن ۶۵ سالگی داشته‌اند، می‌توانند از سن ۶۵ سالگی تست‌ها را متوقف کنند.

ریسک‌ها و عوارض پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر روش ایمنی برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. با این حال، آزمایش پاپ بدون خطا نیست و نتایج منفی کاذب امکان‌پذیر است؛ نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی رخ داده است. عواملی که می‌توانند منجر به نتیجه منفی کاذب در تست پاپ شوند عبارت‌اند از:

  • ناکافی بودن سلول‌های جمع‌آوری‌شده
  • کم بودن سلول‌های غیرطبیعی
  • سلول‌های خونی یا التهابی که سلول‌های غیرطبیعی را پنهان می‌کنند.

اگرچه ممکن است سلول‌های غیرطبیعی شناسایی نشوند، اما شکل‌گیری سرطان دهانه رحم چند سال طول می‌کشد و اگر یک آزمایش سلول‌های غیرطبیعی را تشخیص ندهد، آزمایش بعدی به احتمال زیاد این کار را خواهد کرد.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

برای اطمینان از اینکه تست پاپ اسمیر شما کارآمدتر است، نکات زیر را قبل از انجام آزمایش دنبال کنید:

  • به مدت دو روز قبل از انجام پاپ اسمیر از رابطهٔ جنسی واژینال، دوش واژینال یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم‌ها، کرم‌ها یا ژله‌های اسپرم‌کش اجتناب کنید. آنها ممکن است سلول‌های غیرطبیعی را از دهانه رحم بشویند یا پنهان کند.
  • سعی کنید آزمایش پاپ اسمیر را همزمان با پریود خود برنامه‌ریزی نکنید. 

نمونه‌گیری برای ازمایش پاپ اسمیر معمولاً همراه با معاینه لگن توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در زنان بالای 30 سال، ممکن است آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به همراه پاپ اسمیر تجویز شود.

نتیجه تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند پزشک را از وجود سلول‌های مشکوک که نیاز به آزمایش بیشتری دارند، آگاه کند.

نتایج طبیعی

اگر تنها سلول‌های طبیعی در دهانه رحم طی آزمایش پاپ اسمیر مشاهده شده باشد، گفته می‌شود که نتیجه تست منفی است. در این مواقع خانم دیگر نیاز به آزمایشات بیشتر برای بررسی نخواهد داشت.

نتایج غیرطبیعی

اگر سلول‌های غیرطبیعی در طول آزمایش پاپ اسمیر کشف شود، در این مواقع گفته می‌شود که نتیجه تست مثبت است. این نکته را به یاد داشته باشید که نتیجه مثبت به این معنی نیست که فرد به سرطان دهانه رحم مبتلاست.

اگر تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، پزشک ممکن است روشی به نام کولپوسکوپی را با استفاده از یک ابزار بزرگنمایی مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی بافت‌های دهانه رحم، واژن و فرج انجام دهد.

همچنین ممکن است از هر ناحیه‌ای که غیر طبیعی به نظر برسد نمونه‌گیری انجام دهد. سپس نمونه برای تجزیه و تحلیل و تشخیص قطعی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

آیا تست پاپ اسمیر دردناک است؟

ممکن است زمانی که سلول‌ها را خارج می‌کنند، خراش خفیفی را احساس کنید یا حتی ممکن است هیچ احساسی نداشته باشید. چنین معایناتی نباید درد داشته باشد؛ اما ممکن است منجر به احساس ناخوشایندی شود.

چه زمانی بعد از پاپ اسمیر می‌توان رابطه جنسی داشت؟

در اغلب موارد مشکلی برای رابطه جنسی بعد از پاپ اسمیر ندارید. در واقع پس از انجام آن شما هیچ منعی برای فعالیت‌های عادی خود نخواهید داشت.

با این حال برخی از علائم پس از انجام این تست رخ می‌دهد که تنها در این صورت باید از رابطه جنسی تا زمان بهبودی خودداری کنید:

  • خونریزی کم، طبیعی است؛ اما اگر بیش از حد باشد باید این مورد را با پزشک در میان بگذارید.
  •  ترشحاتی با بوی بد خارج می‌شود.
  • تب و لرز دارید.
  • دچار درد در شکم شده‌اید.

منابع:

پیمایش به بالا