ویروس HPV پاپیلومای انسانی

ویروس hpv یکی از شایع‌ترین ویروس‌های بیماری‌های مقاربتی است که معمولا به صورت زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان قابل مشاهده و بررسی است.

ویروس اچ پی وی (Human Papillomavirus) که به آن ویروس پاپیلومای انسانی هم می‌گویند، عامل بیماری HPV، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. بیش از ۱۰۰ نوع hpv وجود دارد که برخی از آن‌ها خودبه‌خود درمان می‌شوند و برخی از آن‌ها می‌توانند در سلول‌های مخاطی و نیمه‌مخاطی بدن مانند چشم، دهان، دست‌ها، پاها، صورت  و… زگیل ایجاد کنند و برخی دیگر بر اندام تناسلی از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه، راست روده و مقعد تاثیر بگذارند.

این ویروس به ۲ دسته کم‌خطر و پرخطر تقسیم می‌شود:

  • ویروس پاپیلومای انسانی کم‌خطر: این نوع اچ‌پی‌وی معمولا بیماری جدی‌ای ایجاد نمی‌کند و به صورت زگیل‌هایی در ناحیه تناسلی، گلو، دهان و مقعد ظاهر می‌شود.
  • ویروس پاپیلومای انسانی پرخطر: این نوع اچ‌پی‌وی عامل اصلی پیش سرطان و ضایعات سرطانی است. نوع ۱۶ و ۱۸ این ویروس بسیار پرخطر هستند و باعث بروز سرطان در ناحیه تناسلی می‌شوند.

علائم ویروس اچ پی وی

این ویروس معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، شایع ترین علامت ویروس زگیل در ناحیه تناسلی شما است. زگیل تناسلی دانه های زبر و چیزی شبیه به گل کلم می باشند که روی پوست منتشر می شوند و ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها بعد ظاهر شوند. 

ویروس hpv در مردان

ویروس اچ پی وی در مردان معمولا بدون هیچ علامتی بروز می‌کند. آن‌ها اغلب متوجه بیماری خود نمی‌شوند و عفونت ویروسی پس از گذشت مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. در صورتی که ویروس اچ پی وی از نوع شدید باشد، زگیل‌هایی روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، دهان، گلو یا کشاله ران ایجاد می‌شود. 

HPV  چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص HPV معمولا در صورت یافتن زگیل توسط پزشک یا در طی آزمایش پاپ اسمیر، انجام میشود. در طی آزمایش پاپ ، پزشک شما از یک سواب استفاده می کند تا تعداد کمی از سلول ها از دهانه رحم شما خارج شود. آنها این نمونه را به آزمایشگاه می فرستند و آن را برای سلول های سرطانی آزمایش می کنند. وجود سلولهای سرطانی ممکن است نشانگر ابتلا به HPV باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش پاپ اسمیر اینجا کلیک کنید.

ویروس HPV چگونه منتقل میشود؟

رابطه جنسی محافظت‌نشده (بدون کاندوم) اصلی‌ترین دلیل سرایت این ویروس است. 

دیگر راه‌های انتقال این ویروس عبارت‌اند از:

  • شرکای جنسی متعدد
  • رابطه جنسی دهانی
  • استفاده سرنگ مشترک در بین معتادان
  • انتقال بیماری از مادر به نوزاد هنگام زایمان
  • استفاده از تیغ‌های آلوده 
  • استفاده از دستگاه‌های در ارتباط با پوست انسان مانند دستگاه لیزر

چه زمانی باید برای آزمایش HPV اقدام کنم؟

آزمایش پاپ اسمیر طبق دستورالعمل ها  هر 3 سال یکبار به زنانی که رابطه ی جنسی دارند، از سن 21 سالگی توصیه می شود برخی از زنان در خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت HPV هستند و در صورتیکه خانمی مبتلا به HIV باشد و یا شیمی درمانی میشود باید به صورت مکرر برای عفونت HPV بررسی بشود و همچنین آزمایش مولکولی HPV به عنوان یک روش جایگزین هر 5 سال یکبار به زنان 30 تا 65 ساله با ریسک متوسط پیشنهاد میشود. 
زنان چنانچه دارای عواملی از قبیل سیستم ایمنی ضعیف شده و یا سابقه ضایعات پیش بدخیمی داشته باشند باید در سنین پایین تر به طور مکرر غربال گری بشوند
اگر خانمی سن بین 21 تا 29 داشته باشد و نتیجه آزمایش پاپ غیر طبیعی باشد، آزمایش مولکولی HPV توصیه میشود

چگونه می توان از HPV و سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد؟

آزمایشات غربال گری، تغییرات زودرس پیش بدخیمی ناحیه دهانه رحم را شناسایی میکنند که سپس می توان قبل از ایجاد سرطان دهانه رحم درمان را انجام داد.

عفونت HPV و پیش بدخیمی دهانه رحم چگونه درمان می شود؟ 

هیچ نوع درمان خاصی برای خود ویروس وجود ندارد ولی تقویت سیستم ایمنی می‌تواند در پاکسازی ویروس موثر باشد. اما درمان برای پیش بدخیمی دهانه رحم وجود دارد که در جلوگیری از پیشرفت ویروس و تبدیل به سرطان دهانه رحم بسیار موثر می باشد. ضایعات پیش سرطانی می توانند از طریق روش های کاهنده یا از طریق جراحی بافت برداشت شود.

آیا ویروس hpv درمان قطعی دارد؟

خیر، در حال حاضر درمان قطعی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد و فقط می‌توان علائم آن را با راه‌کارهای درمانی مدیریت کرد. ممکن است این ویروس برای مدتی نهفته در بدن باقی بماند و پس از چند سال با قرار گرفتن در معرض ریسک فاکتورها دوباره فعال شود. تقویت سیستم ایمنی می‌تواند در پاکسازی ویروس موثر باشد. اما درمان برای پیش بدخیمی دهانه رحم وجود دارد که در جلوگیری از پیشرفت ویروس و تبدیل به سرطان دهانه رحم بسیار موثر می باشد.

روش‌های درمان ویروس اچ پی وی

 راه‌کارهای پزشکی زیر بهترین درمان ویروس hpv هستند:

دارو درمانی: به صورت موضعی روی زگیل‌های تناسلی اعمال می‌شود.

کرایوتراپی: این روش نوعی سرما درمانی است که به کمک گاز نیتروژن برای از بین بردن زگیل‌ها استفاده می‌شود.

جراحی: اگر اندازه زگیل‌ها بسیار بزرگ باشد، به کمک روش عمل جراحی آن‌ها را جدا می‌کنند.

لیزر درمانی: استفاده از پرتو فروسرخ لیزر یا پلاسما جت (در این روش برای جداسازی زگیل‌ها از پوست، آن‌ها را می‌سوزانند.)

آیا همه ی افراد آلوده به ویروس HPV در آینده سرطان میگیرند؟

 اکثر عفونت های HPV به طور خود بخودی طی  1 الی 2 سال برطرف می شوند و بیشتر ضایعات دهانه رحم منجر به سرطان نمی شوند.

چه مدت پس از آلودگی به ویروس HPV طول میکشد تا به سرطان ابتلا پیدا کنیم؟

با وجود اینکه اکثر افرادی که آلوده به ویروس HPV شده اند به سرطان مبتلا نمی شوند اما عفونت مداوم با نوع پر خطر این ویروس می تواند منجر به سرطان شود. زمانی که فردی مبتلا به HPV شد از زمان ابتلا به ویروس تا بروز بیماری معمولا 10 تا 20 سال طول میکشد اما این زمان بعضی وقت ها ممکن است کمتر بشود. افراد دارای نقص ایمنی از جمله افراد مبتلا به HPV احتمال بیشتری دارد که مدام آلوده به این عفونت بشوند و بنابراین پیشرفت سرطان در این افراد سریع تر اتفاق میافتد. 

آیا مادر باردار می تواند HPV را به فرزند خود منتقل کند؟

اگرچه نادر است، اما عفونت HPV می تواند هنگام عبور نوزاد از طریق کانال آلوده مادر، منتقل شود. 

راهنمای مراجعه به پزشک

اگر در معرض عوامل خطر برای ابتلا به ویروس اچ پی وی بودید، می‌توانید با معاینه پزشک متخصص زنان و یا اورولوژیست از عدم وجود زگیل‌های تناسلی مطمئن شوید.

منابع:

پیمایش به بالا